Prodloužený víkend v Holandsku

Posledních pár let trávíme Velikonoce mimo domov. Ty letošní jsme se rozhodli strávit v Holandsku. Oprava. V Nizozemsku. Zjistila jsem, že Nizozemí a Holandsko je nesprávné pojmenování celé země, protože se jedná pouze o názvy některých regionů. V pátek ráno se vydala naše sedmičlenná rodinná posádka dvěma auty směr Německo a následně Nizozemsko. Jelikož tím sedmým členem byl náš pes Eliot, kterého jsme se rozhodli po nějakém čase vyvézt na výlet za hranice ČR , aby si taky užil, když už páníčkové pořád někam cestují, dali jsme před letadlem přednost autům.

Výlet jsem spontánně naplánovala jednu únorovou neděli, kdy se mi zastesklo po jaru a květinách. Kdy vlastně kvetou v Holandsku tulipány? Co dokáže jedna otázka… Za hodinu jsem zburcovala rodinu, jestli chtějí jet s námi, naplánovala místa, která chceme vidět, rezervovala ubytování a začala se ještě více těšit na blížící se jaro a Velikonoce. Ty už několikátý rok po sobě trávíme na cestách – roadtrip po Itálii, Salzburg, Dubaj a letos Nizozemsko.

Co se dá stihnout za dva dny v Nizozemsku?

Pokud víte, že Velký pátek a Velikonoční pondělí strávíte na cestě, zbývají vám jen dva dny a ty je potřeba pořádně naplánovat, abyste toho viděli co nejvíc. Ale toho, co lze v z Nizozemsku dělat nebo vidět, je tolik, že dva dny na vše nestačí. Proto jsme se rozhodli, že tentokrát vynecháme velká města a budeme se soustředit jen na tři cíle. Tulipány. Mlýny. Sýry.

Naštěstí jsem při plánování zjistila, že to hravě zvládneme, protože všechny tři naše cíle se nachází blízko sebe s maximálně hodinovým přesunem autem.

Začala jsem tedy na booking.com hledat ubytování. Původně jsem myslela, že se ubytujeme v Amsterdamu a odtud budeme vyjíždět na výlety. Zároveň by se tak ostatní výletníci podívali i do hlavního města. Ale když jsem viděla ceny za ubytování, začala jsem se poohlížet po okolí. Nakonec jsem vybrala dvě jiná menší městečka a zpětně jsem za to ráda. Měli jsme tak šanci užít si klidná města a život Nizozemců, aniž bychom se mačkali v davech turistů a zaplatili balík peněz.

První den: Praha – Leiden – 922 km

Navigace nám nabídla 3 trasy, přičemž my jsme zvolili prostřední trasu dlouhou 922 km s dobou předpokládané čisté jízdy 8:30 hod. Vydali jsme se tedy směrem na Drážďany, Kassel, Dortmund a Leiden. Cesta ubíhala rychle a kilometry jen naskakovaly. Mám pocit, že díky neomezené rychlosti na německých dálnicích jsme Německo přejeli až překvapivě rychle. Měli jsme štěstí, že všechny kolony, a že byly hodně dlouhé, byly v protisměru. Německé ani nizozemské dálnice nejsou zpoplatněné a jsou ve skvělém stavu. Velmi nás každý den překvapovala hlavně nizozemská infrastruktura, která perfektně spojuje všechna města, takže jsme opravdu do půl hodiny vždy byli v dalším cíli. Krása.

mapa trasa

Leiden – takový menší a malebnější Amsterdam

Do Leidenu jsme po 3 pauzách dorazili v 19:30. Rychle jsme se ubytovali a vyrazili do města na večeři. Městečko nás očarovalo hned po pár krocích. Píši sice městečko, ale až tak malé město to není. Žije v něm více než 115 000 obyvatel, ale nikdo z nás to nehádal, protože jsme viděli všude jen nízké domky, rozlehlé prázdné ulice a za pár minut jsme se dostali z dálnice přímo do centra. Během večeře v Bar Bruut začalo venku pršet, a tak náš plán na večerní prohlídku padl a jen jsme si užívali místní atmosféru, jídlo pivo a rodinou pohodu.

Ráno jsme vyrazili do prázdných leidenských ulic na snídani do Bagels & Beans a poté jsme zamířili do centra. Vydali jsme se po nábřeží řeky Rijn. Sobotní ráno, trhy, ryby, sýry, tulipány, místní obyvatelé nakupující nebo projíždějící na kole, obchodníci pokřikující, turisté držící svou ranní kávu a kochající se pohledem na to malé úžasné divadlo. Neuvěřitelná atmosféra. Nejraději poznáváme města právě ráno, kdy jsou vzhůru jen místní a máme tak možnost zažít město takové, jaké opravdu je. Nechali jsme se tak unést, že jsme si trochu zašli. Jeden místní nás viděl, jak hledáme názvy ulic a snažíme se je pak najít na mapě. Hledali jsme cestu k hradu Burcht Van Leiden. Pán byl velice ochotný a příjemný, ostatně jako všichni Nizozemci, s kterými jsme se dali do řeči, a nasměroval nás do vedlejších uliček, kde se hrad nacházel.

This slideshow requires JavaScript.

Hrad neboli pevnost Burcht van Leiden se nachází v centru města a je schovaný v uličkách. Z ochozu je jedinečný výhled na celé město, gotickou katedrálu Hooglandse kerk a na blízké historické centrum, která má přibližně 1,5 km na délku a přes 1 km na šířku. Vzhledem k tomu, že na sobotu byla naplánovaná prohlídka  zahrady Evropy Keukenhof, rozhodli  jsme se přejít na druhý břeh řeky a vydat se pomalu ale jistě zpět k hotelu a vyrazit na cestu. Po cestě jsme se ještě zastavili u univerzity, která vznikla v roce 1575 a je tak nejstarší nizozemskou univerzitou. K této univerzitě patří i botanická zahrada, v které v roce 1590 místní profesor botaniky zasadil první tulipán v Evropě.

Pokud budete mít v Leidenu více času než my, můžete si naplánovat ještě prohlídku hofjes (malé obytné dvorky), kostel St. Pieterskerk nebo zavítat do místních muzeí.

Keukenhof – zahrada Evropy

7 miliónů cibulek jarních květin na 32 hektarech a přes 800 druhů tulipánů. To je Keukenhof. Kromě procházky parkem vám Keukenhof nabízí květinové show hned v několika pavilonech, inspirativní zahrady nebo speciální akce. Bohužel nápad strávit velikonoční sobotu v tomto krásném parku mělo i dalších pár tisíc lidí. Věřím, že návštěvnost byla tak vysoká kvůli tomu, že se jednalo o velikonoční víkend a byl to zároveň druhý víkend tohoto roku, kdy má park otevřeno. Ne všechny záhony ještě byly rozkvetlé. Zahrada je letos otevřená od 22.3. do 13.5. a záhony postupně kvetou. Máte tak jen pár týdnů, kdy můžete park navštívit. V parku a pavilonech jsme strávili tři hodiny. Za vstup zaplatíte 17€ za osobu a za parkování 6€.

Když jsme byli tak blízko u Severního moře, rozhodli jsme se vydat i k moři. Na pláži se i navzdory chladnému počasí procházelo spoustu lidí, kteří si zde užívali si odpoledne.

Hoorn – přístavní město

Jako druhé útočiště jsem zvolila padesátitisícové přístavní město Hoorn, které se nachází severně od Amsterdamu. Město získalo městská práva v roce 1357. Z tohoto města vyplouvaly stovky lodí a jednou z nich byla loď místního rodáka Willema Cornelisze Schoutena, která v roce 1616 obeplula nejjižnější bod Jižní Ameriky. Schouten toto místo nazval na počest svého rodného města mys Hoorn. Podle náměstí a uliček byste nehádali, že v Hoornu žije 50 000 lidí. Městečko je klidné, prázdné a vládne v něm pohodová atmosféra. Pokud se vám zasteskne po lidech, zamiřte do hospod. Tam se skrývají místní, debatují a rádi vás začlení do hovoru. Nám místní taxikář doporučil výbornou místní restauraci Bommels Food & Drink, kterou my teď s radostí doporučujeme vám. Skvělé jídlo a pivo, místní lidé, příjemná atmosféra. Jen doporučujeme asi udělat rezervaci předem. Ale jejich stránky se vám načtou až v Holandsku. Místní si ji opravdu chrání před turisty. 🙂 Hoorn má bohatou historii právě díky tomu, že bývalo proslulým přístavem a bylo dokonce hlavním námořním přístavem Východoindické společnosti.

Edam – město, kde se zrodil sýr Eidam

Neděli jsme začali ve městě Edam. Edam stejně jako Hoorn leží na pobřeží IJsselmeeru a kdysi byl zaměřen hlavně na stavbu a opravy lodí pro blízký Amsterdam a také se jednalo o významné velrybářské město. Lidé ho ale po celém světě znají spíše kvůli výrobě kvalitního tvrdého sýru Eidam. My jsme začali den snídaní v kouzelném domku De Fortuna. Jelikož se jedná o hotel, připletli jsme se mezi hosty a dali si snídani z připraveného snídaňového bufetu. Poté jsme se vydali prozkoumat město. Je to opravdu maličké městečko, které si projdete za chvilku. Prohlédli jsme si rozlohou největší třívěžový chrám v Evropě a poté jsme zamířili do budovy Kaaswag. Zde dříve vážili sýr. Na závěr jsme vyrazili do sýrového obchůdku, kde jsme ochutnali místní specialitu hned v několika variantách. Samozřejmě nám to nedalo a koupili jsme si pár sýrů i domů.

Zaanse Schans – skanzen větrných mlýnů

Již během projíždění nizozemské krajiny jsme zahlédli několik mlýnů. Při každém pohledu na ně nám zaplesalo srdce. A o to víc jsme se těšili do Zaanse Schans. Jedná se o skanzen větrných mlýnů, který vznikl v roce 1945, kdy byla zrestaurovaná vesnice a do ní byly převezeny budovy a mlýny z celého Nizozemska, které by jinak byly zničeny. Zároveň dokumentuje historii jedné z nejstarší průmyslové oblasti Evropy.

Pokud si odmyslíte davy turistů, tak atmosféra je zde kouzelná. Historické krásně opravené obytné a hospodářské stavby uvnitř nabízejí zajímavou podívanou. V mlýnech probíhají prohlídky, kde se můžete podívat jak na videu tak v reálu, jak mlýn funguje a co je třeba udělat, abyste mlýn rozhýbali a aby síla větru roztočila všechny části mlýnu a spustila tak  proces na jehož konci je hotový produkt. V našem případě se jednalo o olej, ale najdete zde mlýny nejen na lisování oleje, ale i na tření barev či mlýn pilu a mlýn na hořčičné semínko.

This slideshow requires JavaScript.

Do skanzenu se neplatí vstupné. Platíte jen za vstupy do mlýnů 4,5€ za vstup do jednoho mlýnu. Procházka po skanzenu nám zabrala asi dvě hodinky. Nicméně pokud se rozhodnete strávit zde více času, můžete zamířit i do muzea, které představuje tradiční nizozemská řemesla. Hned vedle muzea se nachází i továrna na čokoládu, do které můžete také zavítat. Více informací najdete zde. My jsme se ale rozhodli, jelikož byly teprve dvě hodiny odpoledne, že využijeme času a zajedeme se podívat do blízkého Amsterdamu, abychom si odškrtli ze seznamu i posledním bod, u kterého již od  začátku plánovaní výletu visel otazník.

Amsterdam

Do centra Amsterdamu jsme dojeli asi za půl hodiny. Když jsme viděli, jak je město přeplněné turisty, jednohlasně jsme se shodli, že jsme rádi, že jsme bydleli v menších městech, které byli téměř liduprázdné. Užili jsme si tak celý prodloužený víkend v mnohém větším klidu, měli jsme možnost prohlédnout si město a ne se jen prodírat mezi dalšími turisty.

Chcete se v pár minutách podívat, jak vypadal celý výlet a dokreslit si tak celý obrázek? Připravili jsme pro vás toto video. Snad se bude líbit. 🙂

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )